Genomgående plant golv i hela boendeutrymmet. Värms upp via det uppvärmda dubbelgolvet. • A 9050-2
Här får alla plats! När genomgången till förarhytten är stängd bildas en rymlig rundsittgrupp med hjälp av en extra dyna •A 9000-2
När ni behöver fler sovplatser kan en sittgrupp snabbt omvandlas till en säng för två personer
Förarhytten kan separeras från boendeutrymmet med hjälp av en stabil skjutdörr av trä. Perfekt för att skydda mot kyla och hetta – samt objudna gäster, eftersom den även går att låsa
Enkelsängarna är 200 x 80 eller 195 x 80 cm stora. De kan omvandlas till en enorm liggyta som sträcker sig över hela fordonsbredden. • A 9000-2
Alkoven är ett bekvämt och avskilt sovutrymme. Med sina 215 x 150 cm passar den även för dig som är lång. Alkoven kan även användas som extra förvaringsutrymme. För en enkel passage till förarhytten är den uppfällningsbar.
Förvaringsytan räcker och blir över. • A 9000-2
De stora lådorna låses automatiskt när motorn startas
Olika praktiska komponenter som krokar och avställningsmöjligheter kan hängas på skensystemet
Stor husbil, stor matlagningsglädje! Globetrotter XXL A erbjuder riktigt stor plats och rörelsefrihet – och dessutom i en exklusiv design som standard
Bränsle Diesel
Automatväxellåda
Vid köp av en husbil, campingbil eller Urban Vehicle (nedan kallad husbil) är rätt planlösning och tilltalande design speciellt viktiga. Men även vikten spelar en väsentlig roll. Familj, vänner. tilläggsutrustning, tillbehör och bagage – allt måste få plats. Dessutom finns det rättsliga och tekniska gränser för konfigurationen och belastningen. Varje husbil är dimensionerad för en viss vikt, som inte får överskridas under körningen. Den som köper husbil står därför inför frågan: hur måste jag utforma mitt fordon, så att passagerare, bagage och tillbehör kan få plats enligt mina behov utan att denna maximivikt överskrids? För att underlätta detta beslut för dig får du härnedan några anvisningar som kan vara speciellt viktiga för valet av fordon bland dem som vi erbjuder.
1. Högsta tekniskt tillåtna lastvikt …
… är ett värde som tillverkaren har fastställt och som inte får överskridas. På grundval av planritningen fastställer Dethleffs en övre gräns för fordonet, vilken kan variera för olika planlösningar (t.ex. 3 500 kg, 4 400 kg). Uppgifterna för berörd planlösning finns i Tekniska Data.
2. Vikt i körklart skick …
… består – förenklat sagt – av basfordonet med tilläggsutrustning plus en nominell vikt på 75 kg för föraren. Det är rättsligt tillåtet och möjligt, att ditt fordons vikt i körklart skick avviker från den nominella vikt som anges i säljdokumentationen. Tillåten tolerans är ± 5 %. Det tillåtna omfånget i kilogram anges inom parentes efter vikt i körklart skick. För att ha full uppsikt över möjliga viktavvikelser väger Dethleffs varje fordon vid slutet av monteringsbanan und meddelar din handelspartner resultatet av vägningen av fordonet för vidarebefordran till dig.
Detaljerade förklaringar av vikt i körklart skick finns i avsnittet “Rättsliga anvisningar“.
3. Tillåtna sittplatser (inklusive föraren) …
… fastställs av tillverkaren vid typgodkännandet. Detta leder till passagerarnas vikt. För detta räknar man med en nominell vikt på 75 kg för varje passagerare (utom föraren).
Detaljerade förklaringar rörande passagerarnas vikt finns i avsnittet “Rättsliga anvisningar“.
4. Tillverkarspecifik vikt för tilläggsutrustning …
… är ett värde som fastställs av Dethleffs för varje planritning och utgör maximivärdet för beställbar tilläggsutrustning. Denna begränsning ska säkerställa att minsta nyttolasten, alltså den i lag fastställda tillgängliga vikten för bagage och i efterhand monterade tillbehör, på fordon som Dethleffs levererat också finns till förfogande för tillsatsvikt. Om vägningen vid slutet av monteringsbanan i undantagsfall ändå visar att den faktiska möjligheten till tillsatsvikt underskrider minsta nyttolasten på grund av en tillåten viktavvikelse uppåt, så kommer vi före leveransen av fordonet att gemensamt med dig och din återförsäljare att kontrollera om vi kan medge t.ex. ökning av tillåten belastning efter typgodkännande, reducering av sittplatserna, eller slopande av tilläggsutrustning.
Detaljerade förklaringar rörande toleransernas effekter på minsta nyttolasten finns i avsnittet “Rättsliga anvisningar“.
5. Mervikten av tilläggsutrustning och paket …
… ökar fordonets faktiska vikt (= vikt i körklart skick plus utvald tilläggsutrustning) och reducerar nyttolasten. Det angivna värdet utvisar mervikten jämfört med tilläggsutrustningen enligt den aktuella planlösningen. De utvalda paketens och tilläggsutrustningens totalvikt får inte överskrida den tillverkarspecifika vikten för tilläggsutrustning.